.

במאמר (Deborah M. Courtney 2016) יוצרת המשחק The EMDR Journey Game מתארת מחקר שערכה ופורסם ב- Journal of EMDR Practice and Research המחקר ניבא כי שימוש במשחק, יהיה קשור ליכולת של הקליינטים להיות מעורבים בטיפול ולהעלאת הביטחון אצל המטפל. המחקר מצא כי השימוש במשחק סייע למטפלים לעבוד יותר עם השיטה ונתן להם ביטחון מקצועי. ככל שהמטפל צעיר בשיטה, כך המשחק הוסיף ביטחון וחיזק את היכולות הטיפוליות.

המחקר שערכה התבסס על שתי קבוצות של מטפלים העובדים עם ילדים – חלקם טיפלו עם המשחק וחלקם ללא. המחקר מצא כי השימוש במשחק סייע למטפלים לעבוד יותר עם השיטה ונתן להם ביטחון מקצועי. ככל שהמטפל צעיר בשיטה, כך המשחק הוסיף ביטחון וחיזק את היכולות הטיפוליות.

המשחק מביא את שלבים 3 - 8 בפרוטוקול EMDR בסיסי, ללוח משחק והפרוטוקול "משוחק" עם המטופל. בכל אחד מהשלבי המשחק, יש רכיב אומנותי / ויזואלי / מוחשי שבו משתמש המטופל באופן שמעורר יצירתיות. זאת בכדי לסייע לו להרגיש בטוח, נינוח ולהתחבר לשיטה, שנראית לעתים לילדים כערטילאית ולא מובנת.

כל צעד בלוח מתאים לשלב בטיפול.

ניתן להשתמש במשחק במלואו או להשתמש בחלקים ממנו; ללא קלפים, עם קלפים, העבודה פשוטה וברורה מאד.
סיבות קליניות טובות לשימוש במשחק יהיו התנגדות של הילד, קושי "להחזיק" תמונה ברורה ב-
MIND.
ככלל, שימוש בעזרים הוא אופציה שבאה לתת תשובה למקומות בהם יש קושי לעבוד על פי הפרוטוקול ההתפתחותי.

 

 


המשחק מכיל לוח, 3 כלי משחק, קלפי מחשבות (
NC,PC), רגשות, קלף מקום בטוח, זכוכית מגדלת, כרטיס עצור וחוגה למדידת SUD / VOC.

 

 


 

תיאור מקרה- טיפול בעזרת המשחק

כמטפלת EMDR חדשה יחסית, חשתי עד כה ביטחון לעבוד רק עם האוכלוסייה המוכרת והבטוחה עבורי – אוכלוסיית המבוגרים. לאחר הכשרה ב EMDR ילדים Level 1, מצאתי שאני עדיין לא מרגישה מספיק בטוחה וחשתי שאני זקוקה לכלי עזר שיסייע לי לנווט במים הלא מוכרים הללו.

הזמנתי את המשחק (מדובר במשחק קופסא שוויזואלית נראה נפלא) ואני עובדת איתו רבות, אביא כאן מקרה לדוגמא
(באישור הורי הילד כמובן), דרכו אתאר את המשחק והשימוש בו.

 

שלב 1 – היסטוריה ויצירת קשר

איתי הינו ילד כבן 9, חכם ונבון, אשר סובל מחרדות שונות שהחלו לפני כשנתיים, אך הולכות ומתעצמות ככל שהדרישות מהוריו בנושא עצמאות, גדלות.

  • אינו מוכן להשאר לבד בבית בשום אופן.
  • לא מתקלח לבד, כשהוא בשירותים הדלת פתוחה לרווחה, אינו מוכן להיות בסלון ולצפות בטלוויזיה מבלי שאחד מאחיו הגדולים או הוריו יהיה עימו.
  • מתעורר בלילה בבכי מסיוטים, אינו מוכן ללכת לחבר הגר בקרבה אליו לבדו ועוד ועוד.

איתי היה בעבר בטיפול (PLAY THERAPY) שלא סייע להפחתת ההתנהגויות החרדתיות והביע נכונות להתחיל עמי בקשר.

בנינו יחד את ה"כוכבים והעננים" – מה מפריע לי ומה מחזק אותי והוא אף הצליח לתת SUD  לכל ענן שכזה.
(מתוך מדריך ההכשרה למטפלי
EMDR בילדים, בר-שדה,א.,וישנזקי,ב., 2017)


ה"עננים" של איתי:

  • ארוחת ערב אצל סבא וסבתא, כשבמהלכה נשמעה אזעקה (היה בן 5, SUD 7)
  • המשפחה חזרה מברצלונה ולקראת הנחיתה היתה אזעקה בארץ ולכן המטוס חג עוד כחצי שעה (היה בן 6, SUD 8)
  • נסע עם סבא ברכב והיתה אזעקה. סבא עצר את הרכב, הוציא אותי ושכב עלי (היה כבן 6, SUD 5)
  • היטלר – חושש שהיטלר יקום מהקבר ויהרוג אותו, היטלר מגיע בסיוטים (SUD 10)

ה"כוכבים" של איתי:

  • המשפחה שלי
  • הכלבה שלי
  • החברים שלי
  • כשאני הולך לאיצטדיון הכדורגל עם המשפחה
  • לשחק כדורגל עם חברים

אביא כאן את אחד המפגשים שלי עם איתי, בו בחר לעבוד על טיסה מברצלונה לארץ, אירוע שנתפס בעיניו כטראומטי.

שלב 2 - הכנה

החלטתי יחד עם איתי על מה נרצה לעבוד היום, ואיתי בוחר את הענן של הטיסה לברצלונה. אני מוציאה את המשחק, איתי שמח ומתרגש. "את יודעת, חיכיתי לשחק איתך היום, אני מרגיש ממש טוב אחרי שאנחנו משחקים".

הוא מיד מציב את הקלפים במקומם על הלוח (קלפי רגשות, מחשבות חיוביות ומחשבות שליליות) ומתלבט באיזה כלי לבחור למשחק – סירה, שחף, או דג. לבסוף בוחר בשחף "כי גם השחף עף – כמו שאני הייתי במטוס".

 

שלב 3 - הערכה

  1. אני מבקשת ממנו להציב את השחף על המשבצת הראשונה בלוח ולחשוב על האירוע של הטיסה ולספר לי עליו מעט ולאחר מכן לצייר לי אותו. הוא משתף פעולה ומספר: "ישבנו במטוס כל המשפחה וכבר חיכיתי להגיע ולנחות. אבל פתאום אנשים התחילו לדבר במטוס ולהגיד שזה מסוכן ושאי אפשר לנחות בגלל טילים שיש, והתחלתי לפחד שטיל יפגע בנו ואנחנו נמות". מצייר מטוס בשמיים.
  2. הננו עוברים למשבצת השנייה בלוח, המשבצת שבה צריך לבחור NC. אני מציגה בפניו את קלפי "המחשבות הלא נעימות". אנו עוברים עליהם יחד והוא מסביר לי שהוא הרגיש שלא היתה לו שום יכולת לשלוט על מה שקורה במטוס ושהוא היה תלוי בהחלטה של הטייס. NC – אני לא בשליטה.
  3. אנו עוברים למשבצת השלישית בלוח. במשבצת זו עליו לבחור PC. אני מבקשת ממנו להביט בקלפי "מחשבות נעימות" ולבחור קלף שמציג את המחשבה בה היה רוצה לבחור, אילו זה היה אפשרי. הקלף בו הוא בוחר – PC - "אני בטוח עכשיו".
  4. ממשיכים הלאה, למשבצת הרביעית, בה הוא בוחר VOC. אני מגישה לו את החוגה שבה ניתן לבחור את ה VOC, מסבירה מה אני מבקשת, הוא מתלבט, מסובב את החוגה, מהרהר, מסתכל על הפרצופים שבחוגה ועל הציונים ולבסוף בוחר - voc 3.
  5. במשבצת החמישית בוחרים רגשות. אני מציגה בפניו את קלפי הרגשות והוא בוחר: חרדה, דאגה ופחד. הוא מניח את קלפי הרגשות לידו, מסתכל עליהם ומחליט לתת אותם לאמא למשמורת "לא נעים לי להסתכל עליהם". אמא מחזיקה עבורו את הקלפים.
  6. במשבצת השישית בלוח אני מבקשת ממנו לבחור SUD. הוא לוקח את החוגה ובוחר SUD (במפגש הראשון שלנו, הוא נתן ציון 8 לאירוע זה, אך מאז עיבדנו אירועים אחרים וייתכן שזו הסיבה שהציון השתנה). 
  7. את המשבצת השביעית הוא אוהב במיוחד – בדיקת הגוף. בהתרגשות הוא מחפש את ה"חפשן" – מדובר בזכוכית מגדלת קטנה שאיתה הוא בודק מה הוא מרגיש בגוף "זה החלק שאני הכי אוהב". במשך כדקה הוא עובר עם זכוכית המגדלת על כל גופו ומחליט לבסוף "אני מרגיש את כל הרגשות האלה ברגליים". אני נותנת לו את שלט ה"עצור" והוא מתקדם צעד נוסף על לוח המשחק.

שלב 4 – עיבוד

העיבוד מתחיל – בלוח המשחק ההגעה לשלב העיבוד הינה במשבצת המצויירת כאי קטן. "ליאורה, תראי, הגענו לאי, עכשיו מפעילים את המכשיר!". הוא מתייחס כמובן למכשיר הקטן שעימו אני עובדת – BLS  בגירוי לידיים. אנו מתחילים לעבוד עבודת עיבוד EMDR רגילה לחלוטין.

 

שלב 5 – אינסטלציה

לאחר כ-12 סטים, אנו מגיעים ל-SUD 0. PC "אני בטוח עכשיו" ה-VOC מגיע ל-7.
ניתן להמשיך בלוח המשחק ולהגיע למשבצת הבאה.

 

שלב 6 – סריקת גוף

במשבצת זו שוב אנו בודקים את הגוף ואיתי מגיב בהתרגשות כהרגלו. הוא מחפש את ה"חפשן", עובר עימו על גופו ושמח לבשר לי שהוא לא מרגיש כלום בגוף.

 

שלב 7 – סגירה

מתקדמים למשבצת הלפני האחרונה על הלוח, והיא של "מקום בטוח". איתי בוחר מלוח הכוכבים שלו את מגרש הכדורגל ואנו מחזקים את התחושה. הגענו למשבצת האחרונה בלוח, אני מבקשת ממנו לסכם את שהיה ואנו נפרדים. לפני הפרידה שלנו, הוא אומר לי "את יודעת, אני כבר עוד קצת לא פוחד"... אנו נפרדים בשמחה, עד למפגש הבא...

מצאתי שאני שואבת ביטחון מהמשחק (וייתכן שמטפלים ותיקים בילדים לא יזדקקו לו כלל) ואני מאפשרת לעצמי לעבוד ביתר ביטחון. הילדים נהנים, חשים שהם באים לשחק ויחד עם זאת עובדים קשה...

החיסרון – ראשית המשחק מתאים לילדים שיודעים לקרוא ולכן לא הייתי ממליצה על עבודה עימו לילדים שעדיין לא שולטים ברזי הקריאה, למרות שניתן לבצע התאמות ולעבוד רק עם הלוח הראשי. אני חושבת שהוא מתאים לנוער עד גיל 13-14 לערך, אבל זה תלוי הנער/ה ורמת שיתוף הפעולה עם נושא של משחקי קופסא.

חיסרון נוסף הוא המחיר הגבוה, שעליו יש להוסיף עלות שליחה לארץ.

מבחינתי, היתרונות עולים באופן משמעותי על החסרונות (במיוחד למטפלים פחות מנוסים בעבודה עם ילדים),
והנני ממליצה עליו בחום.

 -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

ליאורה מחט: עו"ס קלינית, מטפלת קבוצתית ופרטנית. קב"נית סגל בשב"ס ממיתר. נמצאת בתהליך הסמכה כמטפלת EMDR.

 

מקורות:

Courtney, Deborah M.(2016). EMDR to Treat Children and Adolescents: Clinicians' Experiences Using the EMDR Journey Game. Journal of EMDR Practice and Research, Volume 10, Number 4, 2016, pp. 245-255(11)

לקוח מתוך ההכשרה לבל 1 ילדים.בר-שדה,א., ויז'נסקי.ב.(2017).

 

נבנה באמצעות מערכת דפי הנחיתה של רב מסר

.